MARC CURRICULAR

El raid d'aventura dins  l'escola o institut, com a unitat de programació , com a  projecte transversal o com a  qualsevol altre proposta currícular, es pot justificar segons el Marc Comptetencial si compleix els tres aspectes bàsics d'una bona pràctica educativa: La funcionalitat dels aprenentatges, l'autonomia en el procés d'aprenentatge dels alumnes i la integració de coneixements.


  1. Funcionalitat dels aprenentatges: El Raid com a proposta curricular és una gran oportunitat per fer un treball de caire competencial, perquè pot connectar perfectament amb els interessos dels alumnes i permetre, en situacions reals, aplicar els aprenentatges fets en el context escolar. El Raid és doncs un espai de significació, on els alumnes poden aplicar els diferents coneixements que han aprés a les classes d'Educació Física (anar en Bicicleta, saber utilitzar les marxes adequades d'aquesta, orientar-se, resoldre problemes, prendre decisions en grup tot cooperant, ...) Activitats físiques sorgides dels interessos i dels coneixements previs dels alumnes. És un espai on els coneixements tècnics dels diferents esports i pràctiques esportives, es poden traduir en actituds i presa de decisions reals, en la pràctica d'activitats en grup en el medi natural.
  2. Autonomia dels alumnes: Aquesta activitat demana que els alumnes treballin de forma autònoma i amb responsabilitat, tot promoven el treball cooperatiu, facilitant que els companys i companyes s’ajudin entre si i gestionin el treball en grup de forma cooperativa. Però també és pot implicar als alumnes en la gestió i organització d'aquest. S' hauran de donar respostes obertes a diferents problemes organitzatius, tot transferint els seus aprenentatges a la resolució de les noves situacions, de la mateixa manera que ho faran també els participants en el Raid. El respecte pels diferents ritmes i nivells d'aprenentatge ha de ser també un dels principis educatius que ha de vetllar en el diseny d'aquesta activitat, defugint de la competició pura i dura i promovent la distribució de tasques i la col.laboració dels integrants dels equips.
  3. Integració de coneixements: El Raid permet treballar els diferents continguts de l'Àrea d'Educació Física d'una manera interdisciplinar. Podem treballar les diferents activitats "d'aventura" alhora que treballem la condició física, permeten continuar progressant en els nostres aprenentatges, de manera que tot el que ja hem aprés, ens facilita l'aprenentatge de nous continguts. També podem incloure el treball de continguts d'altres àrees del Currículum d'una manera transversal,  com per exemple les vinculades al Medi Natural: interpretació de mapes, corbes de nivell,  o moltes d'altres.



Però a més creiem que el Raid a l'escola pot ser també una bona pràctica innovadora perquè:
  • Fomenta el treball en equip i col·laboratiu entre l’alumnat. També pot fer-se entre diferents centres. El raid facilitarà  que els companys i companyes s’ajudin entre si i es gestioni el treball en grup de forma cooperativa.
  • Es pretén que l’alumnat treballi en situacions en què es pugui aplicar amb eficàcia allò que s’ha aprés en altres contextos, que transfereixi els seus aprenentatges a l’anàlisi i la resolució de les noves situacions, que anirant apareixent durant el Raid.
  • Pot incloure la utilització d'eines i dispositius motivadors per l’alumnat, que apropen l’entorn digital a l’activitat a la natura, d’una manera integrada, com una bona eina per a la gestió del coneixement i en els processos d’aprenentatge.
  • Es presenta la competició dins de l’ambit escolar des d’un punt de vista que dona més importància als valors esportius i al treball cooperatiu que als resultats quantitatius, i que permeti als nostres alumnes posar en pràctica els valors i les normes de convivència.
  • Es una proposta prou oberta, com per poder escollir aquelles pràctiques educatives que responguin als interesos i motivacions dels alumnes, així com també a les diferents realitats i entorns  dels centre, i a més que sigui viable economicament i adaptable a totes les realitats.

Documentació:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada